Notaris in België
Een notaris is een (onafhankelijke) raadgever die overeenkomsten tussen partijen rechtsgeldig vastlegt. Een notaris dient de belangen van alle partijen en voorkomt onevenwichtige afspraken. Hij/zij wijst af wat wettelijk gezien niet kan en wat oplossingen kunnen zijn. Daarbij is hij/zij verplicht zijn cliënt op de juridische, financiële en fiscale gevolgen te wijzen.
Verkoopovereenkomst
De notaris ziet erop toe
dat alle punten correct en volledig worden opgenomen. In deze
verkoopovereenkomst melden beide partijen ook op welke notaris zij
een beroep wensen te doen voor het verlijden van de notariële akte.
Het voorschot (zie handgeld bij woning kopen) dat moet worden
betaald, kan op kantoor in bewaring worden afgegeven. Wanneer de
verkoopovereenkomst wordt getekend, moet de verkoper een aantal
documenten en attesten aan de koper voorleggen (bodemattest,
EPC-certificaat, attest van keuring van elektriciteit).
Vervolgens nemen de
verkoper en koper contact op met de notaris van hun keuze. Deze
notarissen dienen dan de nodige informatie te ontvangen voor de
opstart van het dossiers. Wanneer u beiden een andere notaris kiest,
heeft dit geen gevolgen op de kosten die u dient te betalen. Het dossier is pas
volledig als de notaris van alle aangeschreven instanties antwoord
heeft ontvangen binnen de(door de wet bepaalde) termijn.
Wanneer de notaris nog
vragen heeft en aanvullende informatie nodig heeft, neemt deze
contact met u op. De koopovereenkomst wordt
vaak voor het daadwerkelijk ondertekenen bij de notaris naar u
toegezonden, zodat u deze rustig door kunt lezen.
Tekenen overeenkomst
Voor het daadwerkelijk
ondertekenen van de akte dient u samen met de verkoper op het kantoor
van de notaris te komen. De bepalingen van de overeenkomst worden dan
notarieel vastgelegd. Op het moment van ondertekening van de
overeenkomst moeten de koopprijs en de kosten die verbonden zijn aan
de akte worden betaald door middel van een bankcheque of door het
aantonen van het bewijs van overschrijving via de bank.